Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, zwana dalej „Akademią” lub w skrócie „ChAT”, jest ekumeniczną uczelnią publiczną. Akademia działa autonomicznie. Sytuację prawną Akademii określa w szczególności ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 z późn. zm.), ustawa z dnia 16 marca 2000 r. o Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie (Dz.U. z 2000 r. Nr 39 poz. 440 z późn. zm.) oraz statut ChAT. Akademia posiada osobowość prawną a jej siedzibą jest miasto stołeczne Warszawa.
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie jako uczelnia akademicka pełni szczególną funkcję kulturową w zakresie dyskursu dotyczącego kształtu życia społecznego w Polsce jako państwie demokratycznym, obywatelskim i pluralistycznym. Zasoby i doświadczenia ChAT pozwalają zapewnić kształcenie kadr zarówno na wysokim poziomie kompetencji merytorycznych, jak i etosowych. Akademia realizuje mandat edukacyjny na rzecz społeczeństwa pluralistycznego, które chce opierać się nie tylko na pryncypiach ekonomicznych, lecz również odwoływać się do wartości duchowych oraz etosu wzajemnej sprawiedliwości i pomocy drugiemu człowiekowi. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia jest podstawowym obowiązkiem Akademii w wypełnianiu jej statutowej działalności i zarazem koniecznym warunkiem utrzymania znaczącego miejsca w polskim i europejskim systemie szkolnictwa wyższego. Wyznacznikiem Uczelni jest wysoki poziom nauczania, tolerancja i wielokulturowość. Akademia jest położona w dogodnej lokalizacji (Bielany) i posiada nowoczesną infrastrukturę dydaktyczną oraz sportową. Jej strukturę tworzą Wydział Teologiczny i Wydział Nauk Społecznych. Oba wydziały posiadają uprawnienia do nadawania stopni naukowych.
W Wydziale Teologicznym są prowadzone studia na kierunku:
teologia w zakresie teologii ewangelickiej, prawosławnej, starokatolickiej i protestanckiej – studia I stopnia (licencjackie) i studia II stopnia w zakresie teologii ewangelickiej, prawosławnej, starokatolickiej i tradycji wyznaniowych (magisterskie).
W Wydziale Nauk Społecznych są prowadzone studia na kierunkach: Administracja – studia pierwszego stopnia (6 semestrów), Pedagogika – studia pierwszego stopnia (6 semestrów), Pedagogika – studia drugiego stopnia (4 semestry), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – studia jednolite magisterskie (10 semestrów). Wydział oferuje także 2-semestralne studia podyplomowe: Organizacja i zarządzanie oświatą. Wybranych specjalności kształcenie realizowane są w stacjonarnym trybie dostosowanym dla osób pracujących.
W Uczelni działa Szkoła Doktorska ChAT, która oferuje możliwość poszerzenia kompetencji badawczych poprzez czteroletnie kształcenie ogólnych kompetencji naukowych oraz indywidualny tutoring z promotorem. Szkoła Doktorska ChAT kształci w dyscyplinach naukowych pedagogika oraz nauki teologiczne.
Misja Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie jest ekumeniczną, państwową uczelnią wyższą, kontynuatorką Wydziału Teologii Ewangelickiej i Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Warszawskiego. W Akademii kształcą się osoby związane z tradycją ewangelicką, prawosławną i starokatolicką.
Akademia jest universitas docentorum et scolarium – braterską wspólnotą ludzi poszukujących prawdy, dobra i piękna w oparciu o wiarę w Jezusa Chrystusa. Etos universitas wyraża się w ekumenizmie, tolerancji oraz dialogu religijnym, kulturowym i naukowym.
Edukacja w Akademii sprzyja indywidualnemu rozwojowi wychowanków pod względem intelektu, duchowości, charakteru i umiejętności profesjonalnych. Akademia kształci studentów w zakresie nauk teologicznych i pedagogicznych, przygotowując duchownych i świeckich pracowników dla Kościołów chrześcijańskich w Polsce, a także dla instytucji socjalnych, edukacyjnych i samorządowych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnych.
Akademia jest instytucją edukacyjną kierującą się odpowiedzialnością wobec Kościołów, społeczeństwa i nauki. Akademia – uznając teologię za nieodzowny wymiar działalności Kościołów – realizuje swoją misję we współpracy z Kościołami kształcącymi w niej swoich przyszłych współpracowników. Akademia jest miejscem pielęgnowania jedności, a zarazem poszanowania odrębności teologicznych występujących w obrębie tradycji ewangelickiej, prawosławnej i starokatolickiej.
Akademia jest instytucją edukacyjną kształcącą nie tylko wysoko wykwalifikowanych pracowników, lecz również przyszłych uczestników życia społecznego. Akademia – strzegąc swojej niezależności politycznej – bierze udział w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego w poszanowaniu tożsamości kulturowej, religijnej i wspólnotowej wszystkich jego podmiotów, wnosząc do życia publicznego etos obywatelskiej i chrześcijańskiej odpowiedzialności i wrażliwości społecznej. Akademia – będąc miejscem spotkania różnych tradycji – przyczynia się do dzieła pojednania i integracji, stając się pomostem religijnym i kulturowym pomiędzy Wschodem i Zachodem Europy.
Uchwała Senatu ChAT z dnia 23 marca 2000 r.
Akademia jest kontynuatorką Wydziału Teologii Ewangelickiej i Studium Teologii Prawosławnej, utworzonych po pierwszej wojnie światowej na Uniwersytecie Warszawskim. Studium Teologii Prawosławnej nie otrzymało zezwolenia na wznowienie działalności po roku 1945, natomiast Wydział Teologii Ewangelickiej został wyodrębniony z Uniwersytetu Warszawskiego w 1954 r. i przekształcony – przy współudziale Kościołów starokatolickich – w Chrześcijańską Akademię Teologiczną; odtąd też istnieje w ChAT Sekcja Teologii Ewangelickiej i Sekcja Teologii Starokatolickiej, a od 1957 r. również Sekcja Teologii Prawosławnej. W roku 2004 uczelnia obchodziła 50 – lecie istnienia.
Rozwój uczelni po roku 1989
Przemiany ustrojowe po roku 1989 pozwoliły rozszerzyć uczelniom, także uczelniom teologicznym, ich zakres autonomii i samodzielności. ChAT wykorzystała tę możliwość, opracowując w 1991 roku nowy statut uczelni, a także regulaminy studiów, organizacyjny oraz samorządu studenckiego. Przepisy te konkretyzują zakres kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych członków kierownictwa ChAT oraz zapewniają współudział pracowników i studentów w podejmowaniu najważniejszych decyzji dotyczących uczelni. Jej działalność naukowa, dydaktyczna i organizacyjna nabrała dynamiki, przyczyniając się do wzrostu autorytetu Akademii w kontaktach międzyuczelnianych zarówno w kraju jak i za granicą.
Akademia reagowała sprawnie na przemiany i potrzeby edukacyjne w naszym kraju. W roku akademickim 1991/92 rozpoczął działalność Ekumeniczny Instytut Pedagogiczno-Katechetyczny. Był on praktyczną formą odpowiedzi na wyzwanie postawione przed Kościołami przez wprowadzenie nauki religii do szkół. Chodziło o przygotowanie kadry katechetów zdolnych nie tylko do prowadzenia nauczania religii w szkołach, ale także – w miarę potrzeby – mogących wykładać przedmioty ogólnokształcące. W czerwcu 1995 roku pierwsi absolwenci tego Instytutu uzyskali dyplomy magistra teologii w zakresie pedagogiki religijnej.
Po kilku latach doświadczeń wyłoniła się konieczność restrukturyzacji Instytutu poprzez przekształcenie go w Ekumeniczny Instytut Pedagogiczny. Polegała ona na uruchomieniu na kierunku pedagogika 3-letnich licencjackich wyższych studiów zawodowych w zakresie dwóch specjalności. W roku akademickim 1996/97 przyjęto pierwszych studentów na studia w zakresie pracy socjalnej, rok później rozpoczęła działalność druga specjalność – pedagogika szkolna i korekcyjna. Poczynając od roku akademickiego 1999/2000 absolwenci wyższych studiów zawodowych będą mogli kontynuować naukę na uzupełniających 2-letnich studiach magisterskich.
Pozyskanie przez Uczelnię profesorów o znacznym dorobku naukowym umożliwiło podjęcie decyzji o utworzeniu z dniem 1 marca 1994 roku Studium Doktoranckiego w zakresie nauk teologicznych.
Uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora oraz prowadzenia przewodów o nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego, a także tytułu profesora nauk teologicznych i nadawania godności doktora honoris causa. Doktoraty honorowe otrzymało dotychczas wielu wybitnych przedstawicieli życia naukowego i kościelnego z kraju i zagranicy, m.in.: prawosławni patriarchowie Konstantynopola Dimitrios I i Bartłomiej I, metropolita z Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego Nikodem, arcybiskup Aten i całej Grecji Chrystodoulos, starokatoliccy arcybiskupi Utrechtu Marinus Kok i Jan Antoni Glasemaker, prof. Kurt Stalder z Wydziału Teologii Starokatolickiej Uniwersytetu w Bernie, bp Karol Kotula – zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce, bp Kurt Scharf – zwierzchnik Kościoła Ewangelickiego Berlina-Brandenburgii, ks. prof. Gerhard Sauter z Wydziału Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn, bp Alfons Nossol – przewodniczący Rady Episkopatu Polski ds. Ekumenizmu, bp prof. Wolfgang Huber – ewangelicki Biskup Berlina i Brandenburgii, Przewodniczący Rady Kościoła Ewangelickiego Niemiec.
Rok akademicki 2018/2019 rozpoczęliśmy w nowej siedzibie przy ul. Broniewskiego 48 na Bielanach.
Znakomity dojazd bezpośrednio do siedziby:
tramwaje 22, 28, 33, 35 (przystanek Romaszewskiego d. Duracza);
autobus: 114 (przystanek Park Olszyna /jadąc z Placu Wilsona/ i Romaszewskiego d. Duracza /jadąc od strony Metra Młociny/);
Doktoraty honorowe otrzymało dotychczas wielu wybitnych przedstawicieli życia naukowego i kościelnego z kraju i zagranicy, m.in.:
bp Karol Kotula – zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce (1959)
bp Leon Grochowski (1966)
Andrzej Buzek (1969)
Nikodem (Rotow) prawosławny metropolita leningradzki i nowogrodzki (1974)
Günter Berndt (1976)
ks. prof. Wiktor Niemczyk (1979)
Billy Graham (1981)
Dymitr I patriarcha Konstantynopola (1987)
Bert Beverly Beach
bp Antonius Jan Glazemaker starokatolicki arcybiskup Utrechtu (1989)
ks. Eugen Voss (1994)
Marinus Kok starokatolicki arcybiskup Utrechtu (1994)
bp Kurt Scharf – zwierzchnik Kościoła Ewangelickiego Berlina- Brandenburg
ks. prof. Gerhard Sauter, Wydział Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn (1995)
arcybiskup ad personam Alfons Nossol (1997)
prof.Kurt Stalder duchowny i teolog starokatolicki, Wydział Teologii Starokatolickiej Uniwersytetu w Bernie
Bartłomiej I patriarcha Konstantynopola (1998)
bp Hans Gerny -zwierzchnik Kościoła Chrześcijańskokatolickiego w Szwajcarii
Jan Broda (2001)
bp Jan Szarek (2001)
Chrystodulos arcybiskup Aten i całej Grecji (2003)
Cyryl I patriarcha Moskwy (2004)
arcybiskup ad personam Zygmunt Zimowski (2008)
bp prof. Wolfgang Huber – ewangelicki Biskup Berlina i Brandenburgii, Przewodniczący Rady Kościoła Ewangelickiego Niemiec (2008)
ks. prof. Wacław Hryniewicz (2009)
Jan X patriarcha Antiochii (2016)
prof. Michael Meyer-Blanck – Wydziału Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn (2017)
Medal jest wyróżnieniem dla osób w szczególny sposób zasłużonych dla Akademii w zakresie: 1) akademickiej działalności organizacyjnej, badawczej, dydaktycznej; 2) budowania krajowej i międzynarodowej współpracy akademickiej; 3) tworzenia więzi ekumenicznych i międzyreligijnych; 4) krzewienia wolności sumienia i wyznania oraz wolności poszukiwań naukowych.
Medalem nagradza się w szczególności byłych rektorów, prorektorów i dziekanów, a także nauczycieli akademickich posiadających co najmniej 10-letni staż pracy na stanowisku profesora.
Medal nadaje się uchwałą Senatu Akademii na wniosek rektora Akademii. Uchwałę podejmuje się większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 ogółu członków Senatu.
Medale otrzymali:
prof. dr hab. Barbara Städtler-Mach
prof. dr hab. Michał Pietrzak
ks. prof. dr hab. Manfred Uglorz
JE bp Jan Szarek
prof. dr hab. Michael Wolter
JE bp prof. dr hab. Wiktor Wysoczański
JE Metropolicie prof. zw. dr hab. Sawa Michał Hrycuniak
JE abp prof. ChAT dr hab. Jeremiasz Jan Anchimiuk
prof. zw. dr hab. Janusz T. Maciuszko
ks. prof. dr hab. Marian Bendza
prof. dr hab. Karol Karski
Projekt badawczy NCN – Nr 2016/23/B/HS6/03898 w trakcie realizacji:
Być uczniem podczas edukacyjnej rewolucji: Poznawcze i pozapoznawcze konsekwencje reformy edukacji 2017
Kierownik projektu: dr hab. Maciej Karwowski
Projekt badawczy NCN – Nr DEC-2011/03/B/HS6/01839 zrealizowany w 2015:
Racjonalność kształcenia szkolnego w perspektywie „interesów poznawczych” jego uczestników
Kierownik projektu: dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT
Wykonawcy: prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski, dr hab. Renata Nowakowska-Siuta, prof. ChAT, dr hab. Maciej Karwowski, prof. APS
Publikacje: Renata Nowakowska-Siuta, Bogusław Śliwerski, Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej.Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Bogusław Milerski, Maciej Karwowski, Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2016.
Projekt badawczy NCN-Nr 0111/B/H03/2011/40 zrealizowany w 2013:
Uspołecznienie szkolnictwa publicznego w III RP
Kierownik projektu: prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski
Publikacja: Bogusław Śliwerski: Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, zwana dalej „Akademią” lub w skrócie „ChAT”, jest ekumeniczną uczelnią publiczną. Akademia działa autonomicznie. Sytuację prawną Akademii określa w szczególności ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 z późn. zm.), ustawa z dnia 16 marca 2000 r. o Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie (Dz.U. z 2000 r. Nr 39 poz. 440 z późn. zm.) oraz statut ChAT. Akademia posiada osobowość prawną a jej siedzibą jest miasto stołeczne Warszawa.
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie jako uczelnia akademicka pełni szczególną funkcję kulturową w zakresie dyskursu dotyczącego kształtu życia społecznego w Polsce jako państwie demokratycznym, obywatelskim i pluralistycznym. Zasoby i doświadczenia ChAT pozwalają zapewnić kształcenie kadr zarówno na wysokim poziomie kompetencji merytorycznych, jak i etosowych. Akademia realizuje mandat edukacyjny na rzecz społeczeństwa pluralistycznego, które chce opierać się nie tylko na pryncypiach ekonomicznych, lecz również odwoływać się do wartości duchowych oraz etosu wzajemnej sprawiedliwości i pomocy drugiemu człowiekowi. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia jest podstawowym obowiązkiem Akademii w wypełnianiu jej statutowej działalności i zarazem koniecznym warunkiem utrzymania znaczącego miejsca w polskim i europejskim systemie szkolnictwa wyższego. Wyznacznikiem Uczelni jest wysoki poziom nauczania, tolerancja i wielokulturowość. Akademia jest położona w dogodnej lokalizacji (Bielany) i posiada nowoczesną infrastrukturę dydaktyczną oraz sportową. Jej strukturę tworzą Wydział Teologiczny i Wydział Nauk Społecznych. Oba wydziały posiadają uprawnienia do nadawania stopni naukowych.
W Wydziale Teologicznym są prowadzone studia na kierunku:
teologia w zakresie teologii ewangelickiej, prawosławnej, starokatolickiej i protestanckiej – studia I stopnia (licencjackie) i studia II stopnia w zakresie teologii ewangelickiej, prawosławnej, starokatolickiej i tradycji wyznaniowych (magisterskie).
W Wydziale Nauk Społecznych są prowadzone studia na kierunkach: Administracja – studia pierwszego stopnia (6 semestrów), Pedagogika – studia pierwszego stopnia (6 semestrów), Pedagogika – studia drugiego stopnia (4 semestry), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – studia jednolite magisterskie (10 semestrów). Wydział oferuje także 2-semestralne studia podyplomowe: Organizacja i zarządzanie oświatą. Wybranych specjalności kształcenie realizowane są w stacjonarnym trybie dostosowanym dla osób pracujących.
W Uczelni działa Szkoła Doktorska ChAT, która oferuje możliwość poszerzenia kompetencji badawczych poprzez czteroletnie kształcenie ogólnych kompetencji naukowych oraz indywidualny tutoring z promotorem. Szkoła Doktorska ChAT kształci w dyscyplinach naukowych pedagogika oraz nauki teologiczne.
Misja Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie jest ekumeniczną, państwową uczelnią wyższą, kontynuatorką Wydziału Teologii Ewangelickiej i Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Warszawskiego.W Akademii kształcą się osoby związane z tradycją ewangelicką, prawosławną i starokatolicką.
Akademia jest universitas docentorum et scolarium – braterską wspólnotą ludzi poszukujących prawdy, dobra i piękna w oparciu o wiarę w Jezusa Chrystusa.Etos universitas wyraża się w ekumenizmie, tolerancji oraz dialogu religijnym, kulturowym i naukowym.
Edukacja w Akademii sprzyja indywidualnemu rozwojowi wychowanków pod względem intelektu, duchowości, charakteru i umiejętności profesjonalnych.Akademia kształci studentów w zakresie nauk teologicznych i pedagogicznych, przygotowując duchownych i świeckich pracowników dla Kościołów chrześcijańskich w Polsce, a także dla instytucji socjalnych, edukacyjnych i samorządowych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnych.
Akademia jest instytucją edukacyjną kierującą się odpowiedzialnością wobec Kościołów, społeczeństwa i nauki.Akademia – uznając teologię za nieodzowny wymiar działalności Kościołów – realizuje swoją misję we współpracy z Kościołami kształcącymi w niej swoich przyszłych współpracowników. Akademia jest miejscem pielęgnowania jedności, a zarazem poszanowania odrębności teologicznych występujących w obrębie tradycji ewangelickiej, prawosławnej i starokatolickiej.
Akademia jest instytucją edukacyjną kształcącą nie tylko wysoko wykwalifikowanych pracowników, lecz również przyszłych uczestników życia społecznego. Akademia – strzegąc swojej niezależności politycznej – bierze udział w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego w poszanowaniu tożsamości kulturowej, religijnej i wspólnotowej wszystkich jego podmiotów, wnosząc do życia publicznego etos obywatelskiej i chrześcijańskiej odpowiedzialności i wrażliwości społecznej. Akademia – będąc miejscem spotkania różnych tradycji – przyczynia się do dzieła pojednania i integracji, stając się pomostem religijnym i kulturowym pomiędzy Wschodem i Zachodem Europy.
Uchwała Senatu ChAT z dnia 23 marca 2000 r.
Akademia jest kontynuatorką Wydziału Teologii Ewangelickiej i Studium Teologii Prawosławnej, utworzonych po pierwszej wojnie światowej na Uniwersytecie Warszawskim. Studium Teologii Prawosławnej nie otrzymało zezwolenia na wznowienie działalności po roku 1945, natomiast Wydział Teologii Ewangelickiej został wyodrębniony z Uniwersytetu Warszawskiego w 1954 r. i przekształcony – przy współudziale Kościołów starokatolickich – w Chrześcijańską Akademię Teologiczną; odtąd też istnieje w ChAT Sekcja Teologii Ewangelickiej i Sekcja Teologii Starokatolickiej, a od 1957 r. również Sekcja Teologii Prawosławnej. W roku 2004 uczelnia obchodziła 50 – lecie istnienia.
Rozwój uczelni po roku 1989
Przemiany ustrojowe po roku 1989 pozwoliły rozszerzyć uczelniom, także uczelniom teologicznym, ich zakres autonomii i samodzielności. ChAT wykorzystała tę możliwość, opracowując w 1991 roku nowy statut uczelni, a także regulaminy studiów, organizacyjny oraz samorządu studenckiego. Przepisy te konkretyzują zakres kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych członków kierownictwa ChAT oraz zapewniają współudział pracowników i studentów w podejmowaniu najważniejszych decyzji dotyczących uczelni. Jej działalność naukowa, dydaktyczna i organizacyjna nabrała dynamiki, przyczyniając się do wzrostu autorytetu Akademii w kontaktach międzyuczelnianych zarówno w kraju jak i za granicą.
Akademia reagowała sprawnie na przemiany i potrzeby edukacyjne w naszym kraju. W roku akademickim 1991/92 rozpoczął działalność Ekumeniczny Instytut Pedagogiczno-Katechetyczny. Był on praktyczną formą odpowiedzi na wyzwanie postawione przed Kościołami przez wprowadzenie nauki religii do szkół. Chodziło o przygotowanie kadry katechetów zdolnych nie tylko do prowadzenia nauczania religii w szkołach, ale także – w miarę potrzeby – mogących wykładać przedmioty ogólnokształcące. W czerwcu 1995 roku pierwsi absolwenci tego Instytutu uzyskali dyplomy magistra teologii w zakresie pedagogiki religijnej.
Po kilku latach doświadczeń wyłoniła się konieczność restrukturyzacji Instytutu poprzez przekształcenie go w Ekumeniczny Instytut Pedagogiczny. Polegała ona na uruchomieniu na kierunku pedagogika 3-letnich licencjackich wyższych studiów zawodowych w zakresie dwóch specjalności. W roku akademickim 1996/97 przyjęto pierwszych studentów na studia w zakresie pracy socjalnej, rok później rozpoczęła działalność druga specjalność – pedagogika szkolna i korekcyjna. Poczynając od roku akademickiego 1999/2000 absolwenci wyższych studiów zawodowych będą mogli kontynuować naukę na uzupełniających 2-letnich studiach magisterskich.
Pozyskanie przez Uczelnię profesorów o znacznym dorobku naukowym umożliwiło podjęcie decyzji o utworzeniu z dniem 1 marca 1994 roku Studium Doktoranckiego w zakresie nauk teologicznych.
Uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora oraz prowadzenia przewodów o nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego, a także tytułu profesora nauk teologicznych i nadawania godności doktora honoris causa. Doktoraty honorowe otrzymało dotychczas wielu wybitnych przedstawicieli życia naukowego i kościelnego z kraju i zagranicy, m.in.: prawosławni patriarchowie Konstantynopola Dimitrios I i Bartłomiej I, metropolita z Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego Nikodem, arcybiskup Aten i całej Grecji Chrystodoulos, starokatoliccy arcybiskupi Utrechtu Marinus Kok i Jan Antoni Glasemaker, prof. Kurt Stalder z Wydziału Teologii Starokatolickiej Uniwersytetu w Bernie, bp Karol Kotula – zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce, bp Kurt Scharf – zwierzchnik Kościoła Ewangelickiego Berlina-Brandenburgii, ks. prof. Gerhard Sauter z Wydziału Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn, bp Alfons Nossol – przewodniczący Rady Episkopatu Polski ds. Ekumenizmu, bp prof. Wolfgang Huber – ewangelicki Biskup Berlina i Brandenburgii, Przewodniczący Rady Kościoła Ewangelickiego Niemiec.
Rok akademicki 2018/2019 rozpoczęliśmy w nowej siedzibie przy ul. Broniewskiego 48 na Bielanach.
Znakomity dojazd bezpośrednio do siedziby:
tramwaje 22, 28, 33, 35 (przystanek Romaszewskiego d. Duracza);
autobus: 114 (przystanek Park Olszyna /jadąc z Placu Wilsona/ i Romaszewskiego d. Duracza /jadąc od strony Metra Młociny/);
metro: stacja Słodowiec + 10 minut spacerem.
{gallery}siedziba{/gallery}
Archiwum zdjęć
Doktoraty honorowe otrzymało dotychczas wielu wybitnych przedstawicieli życia naukowego i kościelnego z kraju i zagranicy, m.in.:
bp Karol Kotula – zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce (1959)
bp Leon Grochowski (1966)
Andrzej Buzek (1969)
Nikodem (Rotow) prawosławny metropolita leningradzki i nowogrodzki (1974)
Günter Berndt (1976)
ks. prof. Wiktor Niemczyk (1979)
Billy Graham (1981)
Dymitr I patriarcha Konstantynopola (1987)
Bert Beverly Beach
bp Antonius Jan Glazemaker starokatolicki arcybiskup Utrechtu (1989)
ks. Eugen Voss (1994)
Marinus Kok starokatolicki arcybiskup Utrechtu (1994)
bp Kurt Scharf – zwierzchnik Kościoła Ewangelickiego Berlina- Brandenburg
ks. prof. Gerhard Sauter, Wydział Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn (1995)
arcybiskup ad personam Alfons Nossol (1997)
prof.Kurt Stalder duchowny i teolog starokatolicki, Wydział Teologii Starokatolickiej Uniwersytetu w Bernie
Bartłomiej I patriarcha Konstantynopola (1998)
bp Hans Gerny -zwierzchnik Kościoła Chrześcijańskokatolickiego w Szwajcarii
Jan Broda (2001)
bp Jan Szarek (2001)
Chrystodulos arcybiskup Aten i całej Grecji (2003)
Cyryl I patriarcha Moskwy (2004)
arcybiskup ad personam Zygmunt Zimowski (2008)
bp prof. Wolfgang Huber – ewangelicki Biskup Berlina i Brandenburgii, Przewodniczący Rady Kościoła Ewangelickiego Niemiec (2008)
ks. prof. Wacław Hryniewicz (2009)
Jan X patriarcha Antiochii (2016)
prof. Michael Meyer-Blanck – Wydziału Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn (2017)
Medal jest wyróżnieniem dla osób w szczególny sposób zasłużonych dla Akademii w zakresie:1) akademickiej działalności organizacyjnej, badawczej, dydaktycznej;2) budowania krajowej i międzynarodowej współpracy akademickiej;3) tworzenia więzi ekumenicznych i międzyreligijnych;4) krzewienia wolności sumienia i wyznania oraz wolności poszukiwań naukowych.
Medalem nagradza się w szczególności byłych rektorów, prorektorów i dziekanów, a także nauczycieli akademickich posiadających co najmniej 10-letni staż pracy na stanowisku profesora.
Medal nadaje się uchwałą Senatu Akademii na wniosek rektora Akademii. Uchwałę podejmuje się większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 ogółu członków Senatu.
Medale otrzymali:
prof. dr hab. Barbara Städtler-Mach
prof. dr hab. Michał Pietrzak
ks. prof. dr hab. Manfred Uglorz
JE bp Jan Szarek
prof. dr hab. Michael Wolter
JE bp prof. dr hab. Wiktor Wysoczański
JE Metropolicie prof. zw. dr hab. Sawa Michał Hrycuniak
JE abp prof. ChAT dr hab. Jeremiasz Jan Anchimiuk
prof. zw. dr hab. Janusz T. Maciuszko
ks. prof. dr hab. Marian Bendza
prof. dr hab. Karol Karski
Projekt badawczy NCN – Nr 2016/23/B/HS6/03898 w trakcie realizacji:
Być uczniem podczas edukacyjnej rewolucji: Poznawcze i pozapoznawcze konsekwencje reformy edukacji 2017
Kierownik projektu: dr hab. Maciej Karwowski
Projekt badawczy NCN – Nr DEC-2011/03/B/HS6/01839 zrealizowany w 2015:
Racjonalność kształcenia szkolnego w perspektywie „interesów poznawczych” jego uczestników
Kierownik projektu: dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT
Wykonawcy: prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski, dr hab. Renata Nowakowska-Siuta, prof. ChAT, dr hab. Maciej Karwowski, prof. APS
Publikacje: Renata Nowakowska-Siuta, Bogusław Śliwerski, Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej.Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Bogusław Milerski, Maciej Karwowski, Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2016.
Opis ogólny projektu
Wyniki badań
Publikacje
Kwestionariusz objęty prawem autorskim
Summary
Projekt badawczy NCN-Nr 0111/B/H03/2011/40 zrealizowany w 2013:
Uspołecznienie szkolnictwa publicznego w III RP
Kierownik projektu: prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski
Publikacja: Bogusław Śliwerski: Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
2023-12-06 13:40:11
Administrator
Zmiany w tej wersji
O Akademii
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, zwana dalej „Akademią” lub w skrócie „ChAT”, jest ekumeniczną uczelnią publiczną. Akademia działa autonomicznie. Sytuację prawną Akademii określa w szczególności ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 z późn. zm.), ustawa z dnia 16 marca 2000 r. o Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie (Dz.U. z 2000 r. Nr 39 poz. 440 z późn. zm.) oraz statut ChAT. Akademia posiada osobowość prawną a jej siedzibą jest miasto stołeczne Warszawa.
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie jako uczelnia akademicka pełni szczególną funkcję kulturową w zakresie dyskursu dotyczącego kształtu życia społecznego w Polsce jako państwie demokratycznym, obywatelskim i pluralistycznym. Zasoby i doświadczenia ChAT pozwalają zapewnić kształcenie kadr zarówno na wysokim poziomie kompetencji merytorycznych, jak i etosowych. Akademia realizuje mandat edukacyjny na rzecz społeczeństwa pluralistycznego, które chce opierać się nie tylko na pryncypiach ekonomicznych, lecz również odwoływać się do wartości duchowych oraz etosu wzajemnej sprawiedliwości i pomocy drugiemu człowiekowi. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia jest podstawowym obowiązkiem Akademii w wypełnianiu jej statutowej działalności i zarazem koniecznym warunkiem utrzymania znaczącego miejsca w polskim i europejskim systemie szkolnictwa wyższego. Wyznacznikiem Uczelni jest wysoki poziom nauczania, tolerancja i wielokulturowość. Akademia jest położona w dogodnej lokalizacji (Bielany) i posiada nowoczesną infrastrukturę dydaktyczną oraz sportową. Jej strukturę tworzą Wydział Teologiczny i Wydział Nauk Społecznych. Oba wydziały posiadają uprawnienia do nadawania stopni naukowych.
W Wydziale Teologicznym są prowadzone studia na kierunku:
teologia w zakresie teologii ewangelickiej, prawosławnej, starokatolickiej i protestanckiej – studia I stopnia (licencjackie) i studia II stopnia w zakresie teologii ewangelickiej, prawosławnej, starokatolickiej i tradycji wyznaniowych (magisterskie).
W Wydziale Nauk Społecznych są prowadzone studia na kierunkach:
W Uczelni działa Szkoła Doktorska ChAT, która oferuje możliwość poszerzenia kompetencji badawczych poprzez czteroletnie kształcenie ogólnych kompetencji naukowych oraz indywidualny tutoring z promotorem. Szkoła Doktorska ChAT kształci w dyscyplinach naukowych pedagogika oraz nauki teologiczne.
Misja Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie jest ekumeniczną, państwową uczelnią wyższą, kontynuatorką Wydziału Teologii Ewangelickiej i Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Warszawskiego. W Akademii kształcą się osoby związane z tradycją ewangelicką, prawosławną i starokatolicką. Akademia jest universitas docentorum et scolarium – braterską wspólnotą ludzi poszukujących prawdy, dobra i piękna w oparciu o wiarę w Jezusa Chrystusa. Etos universitas wyraża się w ekumenizmie, tolerancji oraz dialogu religijnym, kulturowym i naukowym. Edukacja w Akademii sprzyja indywidualnemu rozwojowi wychowanków pod względem intelektu, duchowości, charakteru i umiejętności profesjonalnych. Akademia kształci studentów w zakresie nauk teologicznych i pedagogicznych, przygotowując duchownych i świeckich pracowników dla Kościołów chrześcijańskich w Polsce, a także dla instytucji socjalnych, edukacyjnych i samorządowych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnych. Akademia jest instytucją edukacyjną kierującą się odpowiedzialnością wobec Kościołów, społeczeństwa i nauki. Akademia – uznając teologię za nieodzowny wymiar działalności Kościołów – realizuje swoją misję we współpracy z Kościołami kształcącymi w niej swoich przyszłych współpracowników. Akademia jest miejscem pielęgnowania jedności, a zarazem poszanowania odrębności teologicznych występujących w obrębie tradycji ewangelickiej, prawosławnej i starokatolickiej. Akademia jest instytucją edukacyjną kształcącą nie tylko wysoko wykwalifikowanych pracowników, lecz również przyszłych uczestników życia społecznego. Akademia – strzegąc swojej niezależności politycznej – bierze udział w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego w poszanowaniu tożsamości kulturowej, religijnej i wspólnotowej wszystkich jego podmiotów, wnosząc do życia publicznego etos obywatelskiej i chrześcijańskiej odpowiedzialności i wrażliwości społecznej. Akademia – będąc miejscem spotkania różnych tradycji – przyczynia się do dzieła pojednania i integracji, stając się pomostem religijnym i kulturowym pomiędzy Wschodem i Zachodem Europy.
Uchwała Senatu ChAT z dnia 23 marca 2000 r.
Akademia jest kontynuatorką Wydziału Teologii Ewangelickiej i Studium Teologii Prawosławnej, utworzonych po pierwszej wojnie światowej na Uniwersytecie Warszawskim. Studium Teologii Prawosławnej nie otrzymało zezwolenia na wznowienie działalności po roku 1945, natomiast Wydział Teologii Ewangelickiej został wyodrębniony z Uniwersytetu Warszawskiego w 1954 r. i przekształcony – przy współudziale Kościołów starokatolickich – w Chrześcijańską Akademię Teologiczną; odtąd też istnieje w ChAT Sekcja Teologii Ewangelickiej i Sekcja Teologii Starokatolickiej, a od 1957 r. również Sekcja Teologii Prawosławnej. W roku 2004 uczelnia obchodziła 50 – lecie istnienia.
Rozwój uczelni po roku 1989
Przemiany ustrojowe po roku 1989 pozwoliły rozszerzyć uczelniom, także uczelniom teologicznym, ich zakres autonomii i samodzielności. ChAT wykorzystała tę możliwość, opracowując w 1991 roku nowy statut uczelni, a także regulaminy studiów, organizacyjny oraz samorządu studenckiego. Przepisy te konkretyzują zakres kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych członków kierownictwa ChAT oraz zapewniają współudział pracowników i studentów w podejmowaniu najważniejszych decyzji dotyczących uczelni. Jej działalność naukowa, dydaktyczna i organizacyjna nabrała dynamiki, przyczyniając się do wzrostu autorytetu Akademii w kontaktach międzyuczelnianych zarówno w kraju jak i za granicą.
Akademia reagowała sprawnie na przemiany i potrzeby edukacyjne w naszym kraju. W roku akademickim 1991/92 rozpoczął działalność Ekumeniczny Instytut Pedagogiczno-Katechetyczny. Był on praktyczną formą odpowiedzi na wyzwanie postawione przed Kościołami przez wprowadzenie nauki religii do szkół. Chodziło o przygotowanie kadry katechetów zdolnych nie tylko do prowadzenia nauczania religii w szkołach, ale także – w miarę potrzeby – mogących wykładać przedmioty ogólnokształcące. W czerwcu 1995 roku pierwsi absolwenci tego Instytutu uzyskali dyplomy magistra teologii w zakresie pedagogiki religijnej.
Po kilku latach doświadczeń wyłoniła się konieczność restrukturyzacji Instytutu poprzez przekształcenie go w Ekumeniczny Instytut Pedagogiczny. Polegała ona na uruchomieniu na kierunku pedagogika 3-letnich licencjackich wyższych studiów zawodowych w zakresie dwóch specjalności. W roku akademickim 1996/97 przyjęto pierwszych studentów na studia w zakresie pracy socjalnej, rok później rozpoczęła działalność druga specjalność – pedagogika szkolna i korekcyjna. Poczynając od roku akademickiego 1999/2000 absolwenci wyższych studiów zawodowych będą mogli kontynuować naukę na uzupełniających 2-letnich studiach magisterskich.
Pozyskanie przez Uczelnię profesorów o znacznym dorobku naukowym umożliwiło podjęcie decyzji o utworzeniu z dniem 1 marca 1994 roku Studium Doktoranckiego w zakresie nauk teologicznych.
Uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora oraz prowadzenia przewodów o nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego, a także tytułu profesora nauk teologicznych i nadawania godności doktora honoris causa. Doktoraty honorowe otrzymało dotychczas wielu wybitnych przedstawicieli życia naukowego i kościelnego z kraju i zagranicy, m.in.: prawosławni patriarchowie Konstantynopola Dimitrios I i Bartłomiej I, metropolita z Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego Nikodem, arcybiskup Aten i całej Grecji Chrystodoulos, starokatoliccy arcybiskupi Utrechtu Marinus Kok i Jan Antoni Glasemaker, prof. Kurt Stalder z Wydziału Teologii Starokatolickiej Uniwersytetu w Bernie, bp Karol Kotula – zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce, bp Kurt Scharf – zwierzchnik Kościoła Ewangelickiego Berlina-Brandenburgii, ks. prof. Gerhard Sauter z Wydziału Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn, bp Alfons Nossol – przewodniczący Rady Episkopatu Polski ds. Ekumenizmu, bp prof. Wolfgang Huber – ewangelicki Biskup Berlina i Brandenburgii, Przewodniczący Rady Kościoła Ewangelickiego Niemiec.Rok akademicki 2018/2019 rozpoczęliśmy w nowej siedzibie przy ul. Broniewskiego 48 na Bielanach.
Znakomity dojazd bezpośrednio do siedziby:
tramwaje 22, 28, 33, 35 (przystanek Romaszewskiego d. Duracza);
autobus: 114 (przystanek Park Olszyna /jadąc z Placu Wilsona/ i Romaszewskiego d. Duracza /jadąc od strony Metra Młociny/);
Doktoraty honorowe otrzymało dotychczas wielu wybitnych przedstawicieli życia naukowego i kościelnego z kraju i zagranicy, m.in.:
bp Karol Kotula – zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce (1959)
bp Leon Grochowski (1966)
Andrzej Buzek (1969)
Nikodem (Rotow) prawosławny metropolita leningradzki i nowogrodzki (1974)
Günter Berndt (1976)
ks. prof. Wiktor Niemczyk (1979)
Billy Graham (1981)
Dymitr I patriarcha Konstantynopola (1987)
Bert Beverly Beach
bp Antonius Jan Glazemaker starokatolicki arcybiskup Utrechtu (1989)
ks. Eugen Voss (1994)
Marinus Kok starokatolicki arcybiskup Utrechtu (1994)
bp Kurt Scharf – zwierzchnik Kościoła Ewangelickiego Berlina- Brandenburg
ks. prof. Gerhard Sauter, Wydział Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn (1995)
arcybiskup ad personam Alfons Nossol (1997)
prof.Kurt Stalder duchowny i teolog starokatolicki, Wydział Teologii Starokatolickiej Uniwersytetu w Bernie
Bartłomiej I patriarcha Konstantynopola (1998)
bp Hans Gerny -zwierzchnik Kościoła Chrześcijańskokatolickiego w Szwajcarii
Jan Broda (2001)
bp Jan Szarek (2001)
Chrystodulos arcybiskup Aten i całej Grecji (2003)
Cyryl I patriarcha Moskwy (2004)
arcybiskup ad personam Zygmunt Zimowski (2008)
bp prof. Wolfgang Huber – ewangelicki Biskup Berlina i Brandenburgii, Przewodniczący Rady Kościoła Ewangelickiego Niemiec (2008)
ks. prof. Wacław Hryniewicz (2009)
Jan X patriarcha Antiochii (2016)
prof. Michael Meyer-Blanck – Wydziału Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn (2017)
Medal jest wyróżnieniem dla osób w szczególny sposób zasłużonych dla Akademii w zakresie: 1) akademickiej działalności organizacyjnej, badawczej, dydaktycznej; 2) budowania krajowej i międzynarodowej współpracy akademickiej; 3) tworzenia więzi ekumenicznych i międzyreligijnych; 4) krzewienia wolności sumienia i wyznania oraz wolności poszukiwań naukowych.
Medalem nagradza się w szczególności byłych rektorów, prorektorów i dziekanów, a także nauczycieli akademickich posiadających co najmniej 10-letni staż pracy na stanowisku profesora.
Medal nadaje się uchwałą Senatu Akademii na wniosek rektora Akademii. Uchwałę podejmuje się większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 ogółu członków Senatu.
JE Metropolicie prof. zw. dr hab. Sawa Michał Hrycuniak
JE abp prof. ChAT dr hab. Jeremiasz Jan Anchimiuk
prof. zw. dr hab. Janusz T. Maciuszko
ks. prof. dr hab. Marian Bendza
prof. dr hab. Karol Karski
Projekt badawczy NCN – Nr 2016/23/B/HS6/03898 w trakcie realizacji:
Być uczniem podczas edukacyjnej rewolucji: Poznawcze i pozapoznawcze konsekwencje reformy edukacji 2017
Kierownik projektu: dr hab. Maciej Karwowski
Projekt badawczy NCN – Nr DEC-2011/03/B/HS6/01839 zrealizowany w 2015:
Racjonalność kształcenia szkolnego w perspektywie „interesów poznawczych” jego uczestników
Kierownik projektu: dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT
Wykonawcy: prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski, dr hab. Renata Nowakowska-Siuta, prof. ChAT, dr hab. Maciej Karwowski, prof. APS
Publikacje: Renata Nowakowska-Siuta, Bogusław Śliwerski, Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej.Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Bogusław Milerski, Maciej Karwowski, Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2016.
Projekt badawczy NCN-Nr 0111/B/H03/2011/40 zrealizowany w 2013:
Uspołecznienie szkolnictwa publicznego w III RP
Kierownik projektu: prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski
Publikacja: Bogusław Śliwerski: Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
2023-12-06 13:36:17
Administrator
Zmiany w tej wersji
O Akademii
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, zwana dalej „Akademią” lub w skrócie „ChAT”, jest ekumeniczną uczelnią publiczną. Akademia działa autonomicznie. Sytuację prawną Akademii określa w szczególności ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 z późn. zm.), ustawa z dnia 16 marca 2000 r. o Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie (Dz.U. z 2000 r. Nr 39 poz. 440 z późn. zm.) oraz statut ChAT. Akademia posiada osobowość prawną a jej siedzibą jest miasto stołeczne Warszawa.
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie jako uczelnia akademicka pełni szczególną funkcję kulturową w zakresie dyskursu dotyczącego kształtu życia społecznego w Polsce jako państwie demokratycznym, obywatelskim i pluralistycznym. Zasoby i doświadczenia ChAT pozwalają zapewnić kształcenie kadr zarówno na wysokim poziomie kompetencji merytorycznych, jak i etosowych. Akademia realizuje mandat edukacyjny na rzecz społeczeństwa pluralistycznego, które chce opierać się nie tylko na pryncypiach ekonomicznych, lecz również odwoływać się do wartości duchowych oraz etosu wzajemnej sprawiedliwości i pomocy drugiemu człowiekowi. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia jest podstawowym obowiązkiem Akademii w wypełnianiu jej statutowej działalności i zarazem koniecznym warunkiem utrzymania znaczącego miejsca w polskim i europejskim systemie szkolnictwa wyższego. Wyznacznikiem Uczelni jest wysoki poziom nauczania, tolerancja i wielokulturowość. Akademia jest położona w dogodnej lokalizacji (Bielany) i posiada nowoczesną infrastrukturę dydaktyczną oraz sportową. Jej strukturę tworzą Wydział Teologiczny i Wydział Nauk Społecznych. Oba wydziały posiadają uprawnienia do nadawania stopni naukowych.
W Wydziale Teologicznym są prowadzone studia na kierunku:
teologia w zakresie teologii ewangelickiej, prawosławnej, starokatolickiej i protestanckiej – studia I stopnia (licencjackie) i studia II stopnia w zakresie teologii ewangelickiej, prawosławnej, starokatolickiej i tradycji wyznaniowych (magisterskie).
W Wydziale Nauk Społecznych są prowadzone studia na kierunkach:
W Uczelni działa Szkoła Doktorska ChAT, która oferuje możliwość poszerzenia kompetencji badawczych poprzez czteroletnie kształcenie ogólnych kompetencji naukowych oraz indywidualny tutoring z promotorem. Szkoła Doktorska ChAT kształci w dyscyplinach naukowych pedagogika oraz nauki teologiczne.
Misja Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie jest ekumeniczną, państwową uczelnią wyższą, kontynuatorką Wydziału Teologii Ewangelickiej i Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Warszawskiego. W Akademii kształcą się osoby związane z tradycją ewangelicką, prawosławną i starokatolicką. Akademia jest universitas docentorum et scolarium – braterską wspólnotą ludzi poszukujących prawdy, dobra i piękna w oparciu o wiarę w Jezusa Chrystusa. Etos universitas wyraża się w ekumenizmie, tolerancji oraz dialogu religijnym, kulturowym i naukowym. Edukacja w Akademii sprzyja indywidualnemu rozwojowi wychowanków pod względem intelektu, duchowości, charakteru i umiejętności profesjonalnych. Akademia kształci studentów w zakresie nauk teologicznych i pedagogicznych, przygotowując duchownych i świeckich pracowników dla Kościołów chrześcijańskich w Polsce, a także dla instytucji socjalnych, edukacyjnych i samorządowych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnych. Akademia jest instytucją edukacyjną kierującą się odpowiedzialnością wobec Kościołów, społeczeństwa i nauki. Akademia – uznając teologię za nieodzowny wymiar działalności Kościołów – realizuje swoją misję we współpracy z Kościołami kształcącymi w niej swoich przyszłych współpracowników. Akademia jest miejscem pielęgnowania jedności, a zarazem poszanowania odrębności teologicznych występujących w obrębie tradycji ewangelickiej, prawosławnej i starokatolickiej. Akademia jest instytucją edukacyjną kształcącą nie tylko wysoko wykwalifikowanych pracowników, lecz również przyszłych uczestników życia społecznego. Akademia – strzegąc swojej niezależności politycznej – bierze udział w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego w poszanowaniu tożsamości kulturowej, religijnej i wspólnotowej wszystkich jego podmiotów, wnosząc do życia publicznego etos obywatelskiej i chrześcijańskiej odpowiedzialności i wrażliwości społecznej. Akademia – będąc miejscem spotkania różnych tradycji – przyczynia się do dzieła pojednania i integracji, stając się pomostem religijnym i kulturowym pomiędzy Wschodem i Zachodem Europy.
Uchwała Senatu ChAT z dnia 23 marca 2000 r.
Akademia jest kontynuatorką Wydziału Teologii Ewangelickiej i Studium Teologii Prawosławnej, utworzonych po pierwszej wojnie światowej na Uniwersytecie Warszawskim. Studium Teologii Prawosławnej nie otrzymało zezwolenia na wznowienie działalności po roku 1945, natomiast Wydział Teologii Ewangelickiej został wyodrębniony z Uniwersytetu Warszawskiego w 1954 r. i przekształcony – przy współudziale Kościołów starokatolickich – w Chrześcijańską Akademię Teologiczną; odtąd też istnieje w ChAT Sekcja Teologii Ewangelickiej i Sekcja Teologii Starokatolickiej, a od 1957 r. również Sekcja Teologii Prawosławnej. W roku 2004 uczelnia obchodziła 50 – lecie istnienia.
Rozwój uczelni po roku 1989
Przemiany ustrojowe po roku 1989 pozwoliły rozszerzyć uczelniom, także uczelniom teologicznym, ich zakres autonomii i samodzielności. ChAT wykorzystała tę możliwość, opracowując w 1991 roku nowy statut uczelni, a także regulaminy studiów, organizacyjny oraz samorządu studenckiego. Przepisy te konkretyzują zakres kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych członków kierownictwa ChAT oraz zapewniają współudział pracowników i studentów w podejmowaniu najważniejszych decyzji dotyczących uczelni. Jej działalność naukowa, dydaktyczna i organizacyjna nabrała dynamiki, przyczyniając się do wzrostu autorytetu Akademii w kontaktach międzyuczelnianych zarówno w kraju jak i za granicą.
Akademia reagowała sprawnie na przemiany i potrzeby edukacyjne w naszym kraju. W roku akademickim 1991/92 rozpoczął działalność Ekumeniczny Instytut Pedagogiczno-Katechetyczny. Był on praktyczną formą odpowiedzi na wyzwanie postawione przed Kościołami przez wprowadzenie nauki religii do szkół. Chodziło o przygotowanie kadry katechetów zdolnych nie tylko do prowadzenia nauczania religii w szkołach, ale także – w miarę potrzeby – mogących wykładać przedmioty ogólnokształcące. W czerwcu 1995 roku pierwsi absolwenci tego Instytutu uzyskali dyplomy magistra teologii w zakresie pedagogiki religijnej.
Po kilku latach doświadczeń wyłoniła się konieczność restrukturyzacji Instytutu poprzez przekształcenie go w Ekumeniczny Instytut Pedagogiczny. Polegała ona na uruchomieniu na kierunku pedagogika 3-letnich licencjackich wyższych studiów zawodowych w zakresie dwóch specjalności. W roku akademickim 1996/97 przyjęto pierwszych studentów na studia w zakresie pracy socjalnej, rok później rozpoczęła działalność druga specjalność – pedagogika szkolna i korekcyjna. Poczynając od roku akademickiego 1999/2000 absolwenci wyższych studiów zawodowych będą mogli kontynuować naukę na uzupełniających 2-letnich studiach magisterskich.
Pozyskanie przez Uczelnię profesorów o znacznym dorobku naukowym umożliwiło podjęcie decyzji o utworzeniu z dniem 1 marca 1994 roku Studium Doktoranckiego w zakresie nauk teologicznych.
Uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora oraz prowadzenia przewodów o nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego, a także tytułu profesora nauk teologicznych i nadawania godności doktora honoris causa. Doktoraty honorowe otrzymało dotychczas wielu wybitnych przedstawicieli życia naukowego i kościelnego z kraju i zagranicy, m.in.: prawosławni patriarchowie Konstantynopola Dimitrios I i Bartłomiej I, metropolita z Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego Nikodem, arcybiskup Aten i całej Grecji Chrystodoulos, starokatoliccy arcybiskupi Utrechtu Marinus Kok i Jan Antoni Glasemaker, prof. Kurt Stalder z Wydziału Teologii Starokatolickiej Uniwersytetu w Bernie, bp Karol Kotula – zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce, bp Kurt Scharf – zwierzchnik Kościoła Ewangelickiego Berlina-Brandenburgii, ks. prof. Gerhard Sauter z Wydziału Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn, bp Alfons Nossol – przewodniczący Rady Episkopatu Polski ds. Ekumenizmu, bp prof. Wolfgang Huber – ewangelicki Biskup Berlina i Brandenburgii, Przewodniczący Rady Kościoła Ewangelickiego Niemiec.Rok akademicki 2018/2019 rozpoczęliśmy w nowej siedzibie przy ul. Broniewskiego 48 na Bielanach.
Znakomity dojazd bezpośrednio do siedziby:
tramwaje 22, 28, 33, 35 (przystanek Romaszewskiego d. Duracza);
autobus: 114 (przystanek Park Olszyna /jadąc z Placu Wilsona/ i Romaszewskiego d. Duracza /jadąc od strony Metra Młociny/);
Doktoraty honorowe otrzymało dotychczas wielu wybitnych przedstawicieli życia naukowego i kościelnego z kraju i zagranicy, m.in.:
bp Karol Kotula – zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce (1959)
bp Leon Grochowski (1966)
Andrzej Buzek (1969)
Nikodem (Rotow) prawosławny metropolita leningradzki i nowogrodzki (1974)
Günter Berndt (1976)
ks. prof. Wiktor Niemczyk (1979)
Billy Graham (1981)
Dymitr I patriarcha Konstantynopola (1987)
Bert Beverly Beach
bp Antonius Jan Glazemaker starokatolicki arcybiskup Utrechtu (1989)
ks. Eugen Voss (1994)
Marinus Kok starokatolicki arcybiskup Utrechtu (1994)
bp Kurt Scharf – zwierzchnik Kościoła Ewangelickiego Berlina- Brandenburg
ks. prof. Gerhard Sauter, Wydział Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn (1995)
arcybiskup ad personam Alfons Nossol (1997)
prof.Kurt Stalder duchowny i teolog starokatolicki, Wydział Teologii Starokatolickiej Uniwersytetu w Bernie
Bartłomiej I patriarcha Konstantynopola (1998)
bp Hans Gerny -zwierzchnik Kościoła Chrześcijańskokatolickiego w Szwajcarii
Jan Broda (2001)
bp Jan Szarek (2001)
Chrystodulos arcybiskup Aten i całej Grecji (2003)
Cyryl I patriarcha Moskwy (2004)
arcybiskup ad personam Zygmunt Zimowski (2008)
bp prof. Wolfgang Huber – ewangelicki Biskup Berlina i Brandenburgii, Przewodniczący Rady Kościoła Ewangelickiego Niemiec (2008)
ks. prof. Wacław Hryniewicz (2009)
Jan X patriarcha Antiochii (2016)
prof. Michael Meyer-Blanck – Wydziału Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn (2017)
Medal jest wyróżnieniem dla osób w szczególny sposób zasłużonych dla Akademii w zakresie: 1) akademickiej działalności organizacyjnej, badawczej, dydaktycznej; 2) budowania krajowej i międzynarodowej współpracy akademickiej; 3) tworzenia więzi ekumenicznych i międzyreligijnych; 4) krzewienia wolności sumienia i wyznania oraz wolności poszukiwań naukowych.
Medalem nagradza się w szczególności byłych rektorów, prorektorów i dziekanów, a także nauczycieli akademickich posiadających co najmniej 10-letni staż pracy na stanowisku profesora.
Medal nadaje się uchwałą Senatu Akademii na wniosek rektora Akademii. Uchwałę podejmuje się większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 ogółu członków Senatu.
JE Metropolicie prof. zw. dr hab. Sawa Michał Hrycuniak
JE abp prof. ChAT dr hab. Jeremiasz Jan Anchimiuk
prof. zw. dr hab. Janusz T. Maciuszko
ks. prof. dr hab. Marian Bendza
prof. dr hab. Karol Karski
Projekt badawczy NCN – Nr 2016/23/B/HS6/03898 w trakcie realizacji:
Być uczniem podczas edukacyjnej rewolucji: Poznawcze i pozapoznawcze konsekwencje reformy edukacji 2017
Kierownik projektu: dr hab. Maciej Karwowski
Projekt badawczy NCN – Nr DEC-2011/03/B/HS6/01839 zrealizowany w 2015:
Racjonalność kształcenia szkolnego w perspektywie „interesów poznawczych” jego uczestników
Kierownik projektu: dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT
Wykonawcy: prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski, dr hab. Renata Nowakowska-Siuta, prof. ChAT, dr hab. Maciej Karwowski, prof. APS
Publikacje: Renata Nowakowska-Siuta, Bogusław Śliwerski, Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej.Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Bogusław Milerski, Maciej Karwowski, Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2016.
Projekt badawczy NCN-Nr 0111/B/H03/2011/40 zrealizowany w 2013:
Uspołecznienie szkolnictwa publicznego w III RP
Kierownik projektu: prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski
Publikacja: Bogusław Śliwerski: Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
2023-12-06 13:36:01
Administrator
Wersja oryginalna
O Akademii
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, zwana dalej „Akademią” lub w skrócie „ChAT”, jest ekumeniczną uczelnią publiczną. Akademia działa autonomicznie. Sytuację prawną Akademii określa w szczególności ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 z późn. zm.), ustawa z dnia 16 marca 2000 r. o Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie (Dz.U. z 2000 r. Nr 39 poz. 440 z późn. zm.) oraz statut ChAT. Akademia posiada osobowość prawną a jej siedzibą jest miasto stołeczne Warszawa.
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie jako uczelnia akademicka pełni szczególną funkcję kulturową w zakresie dyskursu dotyczącego kształtu życia społecznego w Polsce jako państwie demokratycznym, obywatelskim i pluralistycznym. Zasoby i doświadczenia ChAT pozwalają zapewnić kształcenie kadr zarówno na wysokim poziomie kompetencji merytorycznych, jak i etosowych. Akademia realizuje mandat edukacyjny na rzecz społeczeństwa pluralistycznego, które chce opierać się nie tylko na pryncypiach ekonomicznych, lecz również odwoływać się do wartości duchowych oraz etosu wzajemnej sprawiedliwości i pomocy drugiemu człowiekowi. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia jest podstawowym obowiązkiem Akademii w wypełnianiu jej statutowej działalności i zarazem koniecznym warunkiem utrzymania znaczącego miejsca w polskim i europejskim systemie szkolnictwa wyższego. Wyznacznikiem Uczelni jest wysoki poziom nauczania, tolerancja i wielokulturowość. Akademia jest położona w dogodnej lokalizacji (Bielany) i posiada nowoczesną infrastrukturę dydaktyczną oraz sportową. Jej strukturę tworzą Wydział Teologiczny i Wydział Nauk Społecznych. Oba wydziały posiadają uprawnienia do nadawania stopni naukowych.
W Wydziale Teologicznym są prowadzone studia na kierunku:
teologia w zakresie teologii ewangelickiej, prawosławnej, starokatolickiej i protestanckiej – studia I stopnia (licencjackie) i studia II stopnia w zakresie teologii ewangelickiej, prawosławnej, starokatolickiej i tradycji wyznaniowych (magisterskie).
W Wydziale Nauk Społecznych są prowadzone studia na kierunkach:
W Uczelni działa Szkoła Doktorska ChAT, która oferuje możliwość poszerzenia kompetencji badawczych poprzez czteroletnie kształcenie ogólnych kompetencji naukowych oraz indywidualny tutoring z promotorem. Szkoła Doktorska ChAT kształci w dyscyplinach naukowych pedagogika oraz nauki teologiczne.
Misja Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie jest ekumeniczną, państwową uczelnią wyższą, kontynuatorką Wydziału Teologii Ewangelickiej i Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Warszawskiego. W Akademii kształcą się osoby związane z tradycją ewangelicką, prawosławną i starokatolicką. Akademia jest universitas docentorum et scolarium – braterską wspólnotą ludzi poszukujących prawdy, dobra i piękna w oparciu o wiarę w Jezusa Chrystusa. Etos universitas wyraża się w ekumenizmie, tolerancji oraz dialogu religijnym, kulturowym i naukowym. Edukacja w Akademii sprzyja indywidualnemu rozwojowi wychowanków pod względem intelektu, duchowości, charakteru i umiejętności profesjonalnych. Akademia kształci studentów w zakresie nauk teologicznych i pedagogicznych, przygotowując duchownych i świeckich pracowników dla Kościołów chrześcijańskich w Polsce, a także dla instytucji socjalnych, edukacyjnych i samorządowych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnych. Akademia jest instytucją edukacyjną kierującą się odpowiedzialnością wobec Kościołów, społeczeństwa i nauki. Akademia – uznając teologię za nieodzowny wymiar działalności Kościołów – realizuje swoją misję we współpracy z Kościołami kształcącymi w niej swoich przyszłych współpracowników. Akademia jest miejscem pielęgnowania jedności, a zarazem poszanowania odrębności teologicznych występujących w obrębie tradycji ewangelickiej, prawosławnej i starokatolickiej. Akademia jest instytucją edukacyjną kształcącą nie tylko wysoko wykwalifikowanych pracowników, lecz również przyszłych uczestników życia społecznego. Akademia – strzegąc swojej niezależności politycznej – bierze udział w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego w poszanowaniu tożsamości kulturowej, religijnej i wspólnotowej wszystkich jego podmiotów, wnosząc do życia publicznego etos obywatelskiej i chrześcijańskiej odpowiedzialności i wrażliwości społecznej. Akademia – będąc miejscem spotkania różnych tradycji – przyczynia się do dzieła pojednania i integracji, stając się pomostem religijnym i kulturowym pomiędzy Wschodem i Zachodem Europy.
Uchwała Senatu ChAT z dnia 23 marca 2000 r.
Akademia jest kontynuatorką Wydziału Teologii Ewangelickiej i Studium Teologii Prawosławnej, utworzonych po pierwszej wojnie światowej na Uniwersytecie Warszawskim. Studium Teologii Prawosławnej nie otrzymało zezwolenia na wznowienie działalności po roku 1945, natomiast Wydział Teologii Ewangelickiej został wyodrębniony z Uniwersytetu Warszawskiego w 1954 r. i przekształcony – przy współudziale Kościołów starokatolickich – w Chrześcijańską Akademię Teologiczną; odtąd też istnieje w ChAT Sekcja Teologii Ewangelickiej i Sekcja Teologii Starokatolickiej, a od 1957 r. również Sekcja Teologii Prawosławnej. W roku 2004 uczelnia obchodziła 50 – lecie istnienia.
Rozwój uczelni po roku 1989
Przemiany ustrojowe po roku 1989 pozwoliły rozszerzyć uczelniom, także uczelniom teologicznym, ich zakres autonomii i samodzielności. ChAT wykorzystała tę możliwość, opracowując w 1991 roku nowy statut uczelni, a także regulaminy studiów, organizacyjny oraz samorządu studenckiego. Przepisy te konkretyzują zakres kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych członków kierownictwa ChAT oraz zapewniają współudział pracowników i studentów w podejmowaniu najważniejszych decyzji dotyczących uczelni. Jej działalność naukowa, dydaktyczna i organizacyjna nabrała dynamiki, przyczyniając się do wzrostu autorytetu Akademii w kontaktach międzyuczelnianych zarówno w kraju jak i za granicą.
Akademia reagowała sprawnie na przemiany i potrzeby edukacyjne w naszym kraju. W roku akademickim 1991/92 rozpoczął działalność Ekumeniczny Instytut Pedagogiczno-Katechetyczny. Był on praktyczną formą odpowiedzi na wyzwanie postawione przed Kościołami przez wprowadzenie nauki religii do szkół. Chodziło o przygotowanie kadry katechetów zdolnych nie tylko do prowadzenia nauczania religii w szkołach, ale także – w miarę potrzeby – mogących wykładać przedmioty ogólnokształcące. W czerwcu 1995 roku pierwsi absolwenci tego Instytutu uzyskali dyplomy magistra teologii w zakresie pedagogiki religijnej.
Po kilku latach doświadczeń wyłoniła się konieczność restrukturyzacji Instytutu poprzez przekształcenie go w Ekumeniczny Instytut Pedagogiczny. Polegała ona na uruchomieniu na kierunku pedagogika 3-letnich licencjackich wyższych studiów zawodowych w zakresie dwóch specjalności. W roku akademickim 1996/97 przyjęto pierwszych studentów na studia w zakresie pracy socjalnej, rok później rozpoczęła działalność druga specjalność – pedagogika szkolna i korekcyjna. Poczynając od roku akademickiego 1999/2000 absolwenci wyższych studiów zawodowych będą mogli kontynuować naukę na uzupełniających 2-letnich studiach magisterskich.
Pozyskanie przez Uczelnię profesorów o znacznym dorobku naukowym umożliwiło podjęcie decyzji o utworzeniu z dniem 1 marca 1994 roku Studium Doktoranckiego w zakresie nauk teologicznych.
Uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora oraz prowadzenia przewodów o nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego, a także tytułu profesora nauk teologicznych i nadawania godności doktora honoris causa. Doktoraty honorowe otrzymało dotychczas wielu wybitnych przedstawicieli życia naukowego i kościelnego z kraju i zagranicy, m.in.: prawosławni patriarchowie Konstantynopola Dimitrios I i Bartłomiej I, metropolita z Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego Nikodem, arcybiskup Aten i całej Grecji Chrystodoulos, starokatoliccy arcybiskupi Utrechtu Marinus Kok i Jan Antoni Glasemaker, prof. Kurt Stalder z Wydziału Teologii Starokatolickiej Uniwersytetu w Bernie, bp Karol Kotula – zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce, bp Kurt Scharf – zwierzchnik Kościoła Ewangelickiego Berlina-Brandenburgii, ks. prof. Gerhard Sauter z Wydziału Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn, bp Alfons Nossol – przewodniczący Rady Episkopatu Polski ds. Ekumenizmu, bp prof. Wolfgang Huber – ewangelicki Biskup Berlina i Brandenburgii, Przewodniczący Rady Kościoła Ewangelickiego Niemiec.Rok akademicki 2018/2019 rozpoczęliśmy w nowej siedzibie przy ul. Broniewskiego 48 na Bielanach.
Znakomity dojazd bezpośrednio do siedziby:
tramwaje 22, 28, 33, 35 (przystanek Romaszewskiego d. Duracza);
autobus: 114 (przystanek Park Olszyna /jadąc z Placu Wilsona/ i Romaszewskiego d. Duracza /jadąc od strony Metra Młociny/);
Doktoraty honorowe otrzymało dotychczas wielu wybitnych przedstawicieli życia naukowego i kościelnego z kraju i zagranicy, m.in.:
bp Karol Kotula – zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce (1959)
bp Leon Grochowski (1966)
Andrzej Buzek (1969)
Nikodem (Rotow) prawosławny metropolita leningradzki i nowogrodzki (1974)
Günter Berndt (1976)
ks. prof. Wiktor Niemczyk (1979)
Billy Graham (1981)
Dymitr I patriarcha Konstantynopola (1987)
Bert Beverly Beach
bp Antonius Jan Glazemaker starokatolicki arcybiskup Utrechtu (1989)
ks. Eugen Voss (1994)
Marinus Kok starokatolicki arcybiskup Utrechtu (1994)
bp Kurt Scharf – zwierzchnik Kościoła Ewangelickiego Berlina- Brandenburg
ks. prof. Gerhard Sauter, Wydział Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn (1995)
arcybiskup ad personam Alfons Nossol (1997)
prof.Kurt Stalder duchowny i teolog starokatolicki, Wydział Teologii Starokatolickiej Uniwersytetu w Bernie
Bartłomiej I patriarcha Konstantynopola (1998)
bp Hans Gerny -zwierzchnik Kościoła Chrześcijańskokatolickiego w Szwajcarii
Jan Broda (2001)
bp Jan Szarek (2001)
Chrystodulos arcybiskup Aten i całej Grecji (2003)
Cyryl I patriarcha Moskwy (2004)
arcybiskup ad personam Zygmunt Zimowski (2008)
bp prof. Wolfgang Huber – ewangelicki Biskup Berlina i Brandenburgii, Przewodniczący Rady Kościoła Ewangelickiego Niemiec (2008)
ks. prof. Wacław Hryniewicz (2009)
Jan X patriarcha Antiochii (2016)
prof. Michael Meyer-Blanck – Wydziału Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu w Bonn (2017)
Medal jest wyróżnieniem dla osób w szczególny sposób zasłużonych dla Akademii w zakresie: 1) akademickiej działalności organizacyjnej, badawczej, dydaktycznej; 2) budowania krajowej i międzynarodowej współpracy akademickiej; 3) tworzenia więzi ekumenicznych i międzyreligijnych; 4) krzewienia wolności sumienia i wyznania oraz wolności poszukiwań naukowych.
Medalem nagradza się w szczególności byłych rektorów, prorektorów i dziekanów, a także nauczycieli akademickich posiadających co najmniej 10-letni staż pracy na stanowisku profesora.
Medal nadaje się uchwałą Senatu Akademii na wniosek rektora Akademii. Uchwałę podejmuje się większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 ogółu członków Senatu.
JE Metropolicie prof. zw. dr hab. Sawa Michał Hrycuniak
JE abp prof. ChAT dr hab. Jeremiasz Jan Anchimiuk
prof. zw. dr hab. Janusz T. Maciuszko
ks. prof. dr hab. Marian Bendza
prof. dr hab. Karol Karski
Projekt badawczy NCN – Nr 2016/23/B/HS6/03898 w trakcie realizacji:
Być uczniem podczas edukacyjnej rewolucji: Poznawcze i pozapoznawcze konsekwencje reformy edukacji 2017
Kierownik projektu: dr hab. Maciej Karwowski
Projekt badawczy NCN – Nr DEC-2011/03/B/HS6/01839 zrealizowany w 2015:
Racjonalność kształcenia szkolnego w perspektywie „interesów poznawczych” jego uczestników
Kierownik projektu: dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT
Wykonawcy: prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski, dr hab. Renata Nowakowska-Siuta, prof. ChAT, dr hab. Maciej Karwowski, prof. APS
Publikacje: Renata Nowakowska-Siuta, Bogusław Śliwerski, Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej.Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Bogusław Milerski, Maciej Karwowski, Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2016.
Projekt badawczy NCN-Nr 0111/B/H03/2011/40 zrealizowany w 2013:
Uspołecznienie szkolnictwa publicznego w III RP
Kierownik projektu: prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski
Publikacja: Bogusław Śliwerski: Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.